7 نکته کلیدی که پیش از خرید آسانسور باید بدانید

فهرست مطالب

باور عمومی در هنگام خرید کالا و خدمات به سمت ارزان خریدن تمایل دارد. با لحاظ این موضوع روشن که هر کالا و خدمتی بر اساس تعارف حرفه ای داری قیمت و هزینه تقریبا مشخصی باید باشد و اینکه در مبحث خرید آسانسور که یک کالای فنی و مهندسی مرکب از بخش ها و تجهیزات مختلف است، دانستن نکات مهم و کلیدی می تواند کمک قابل توجهی در دریافت کیفیت مناسب و پرداخت هزینه های مناسب تر ایفا نماید.

آسانسور بعنوان یک جزء حیاتی از آپارتمان شما، یک سرمایه گذاری بلندمدت محسوب می شود. در نظر گرفتن فاکتورهای قابل کنترل و مهم زیر قبل از خرید یک آسانسور منجر به حداقل شدن هزینه های آن در طول عمر مفید ساختمان، می شود:

1- از سیستم کنترل های انحصاری پرهیز کنید.

بسیاری از آسانسورهای جدید خاص هستند یا اجزاء خیلی خاصی دارند. در صورتیکه یک آسانسور با سیستم کنترل خیلی خاص نصب کنید، احتمالاً تنها گزینه شما برای خدمات سرویس بعدی، پیمانکار نصب خواهد بود و این بر خلاف فاکتور چهارم زیر به منظور تخمین صحیح هزینه یک آسانسور در طول عمر مفید آن است. با انتخاب یک آسانسور با اجزاء خاص، تقریباً غیر ممکن یا بسیار دشوار است بتوان خدمات نگهداری با قیمت رقابتی دریافت نمود .معمولاًبعد از گذشت ۵تا ۰۱سال و با معرفی سیستم های کنترل جدیدتر، سایر پیمانکاران نیز به ابزارها و اجزاء سیستم های کنترل خاص دستیابی پیدا می کنند. در این شرایط خدمات نگهداری با هزینه مناسب قابل دریافت خواهد بود.

2- طراحی های خاص عامل ایجاد هزینه های اضافی.

بسیاری از آسانسورها، دارای طراحی خاص هستند خصوصاً در انواع جدیدبدون موتورخانه (MRLs) بکارگیری اجزاء اختصاصی فراوانی، منجر به یک آسانسور خیلی خاص خواهد شد. در این شرایط قیمت تجهیزات یدکی این دستگاه بعضاً حتی بیش از ده برابر یک آسانسور رایج و نرمال می شود.ضمن اینکه آیتم های متعددی از این طرح های خاص بدلیل وجود تقاضای محدودعموماً دیگر تولید نمی شوند و استفاده از آنها منسوخ می گردد. اخیراً مواردی مشاهده شده است که حتی پیش از گذشت یک سال ازعمریک آسانسور بدون موتورخانه، برخی از اجزاء مهم آن کمتر در دسترس می باشد. آسانسورهای خاص شما را گول نزند، به فکر طول عمر 10 ساله آسانسور و هزینه های نجومی قطعات انحصاری باشید.

طراحی خاص آسانسور

3- پیش از انتخاب، برآورد دقیقی از هزینه نگهداری طولانی مدت دریافت کنید.

یکی از ترفندهای رایج در صنعت آسانسور، ایجاد جذابیت با فروش یک آسانسور اختصاصی با قیمت پایین ولی با هزینه زیاد و غیر متعارف خدمات نگهداری است. با خریدن یک آسانسور خاص عمدتاً یافتن پیمانکار دیگری برای خدمات پس از فروش، سخت یا غیرممکن است. لذا با وجود حق انتخاب محدود، بهره بردار ناگزیر به پذیرش یک توافق گران قیمت بر روی خدمات نگهداری خواهد شد. برای اجتناب از این موقعیت هر دو پیشنهاد قیمت مربوط به فروش و نصب همچنین خدمات سرویس و نگهداری را همزمان دریافت و مقایسه کنید. این فرآیند با برآوردهزینه طول دوره عمر یک آسانسور به هزینه بهینه خرید آسانسور منتهی می شود.

پیشنهاد آرشام دکور:

راهنمای خرید موتور آسانسور

4- قابلیتهای خدمات سرویس و نگهداری فروشنده آسانسور را بررسی کنید.

یعضی از فروشندگان آسانسورقادر به ارائه خدمات اضطراری 24 ساعته و به تمامی نقاط جغرافیایی نیستند. پیش از تصمیم گیری در خصوص خرید یک آسانسور با برخی از مشتریان سابق فروشنده در خصوص نحوه ارائه خدمات سرویس و نگهداری آسانسور تماس برقرار کنید و از کیفیت خدمات و زمان پاسخگویی آنها اطمینان حاصل کنید. در ضمن با دریافت مشاوره از سایر شرکتهای فروشنده و ارائه کننده خدمات آسانسور در خصوص امکان بهره مندی از خدمات مربوط به تجهیزات خاص، اطلاعات کسب کنید. عموماً شرکتهای دارای دانش فنی و شهرت، از به اشتراک گذاشتن تجربه خود دریغ نمی کنند.

تعمیر و نگهداری آسانسور

5- فروشنده خود را از نظر زمان تحویل و تحمیل هزینه اضافی، ارزیابی کنید.

برخی از فروشندگان آسانسور در طول اجرای قرارداد هزینه های اضافی رااز خریدار ادعا می کنند که بعضاً تا بیش از 50 درصد مبلغ اولیه قرارداد خواهد بود درحالیکه سایر فروشندگان به صورت روتین و بدون ادعای پرداخت اضافی پروژه را به اتمام می رسانند. لذا در مرحله نخست از طریق سایر سازندگان ساختمان تحقیق کنید که فروشنده آسانسور حتماً نصب و خدمات تعمیرات و نگهداری را خود انجام دهد. در صنعت آسانسور بسیار متداول است که بدلیل عدم رعایت جزئیات فراوان آسانسور یا تاخیر در ارائه تاییدیه های مورد نظر فروشنده و یا عدم آماده سازی ساختمان برای اجرای به موقع مراحل نصب و راه اندازی از طرف خریدار (سازنده)، تاخیر ایجاد می شود که این خود بستر ادعاهای آتی فروشنده آسانسور می باشد. یکی دیگر از موارد مورد ادعا تغییر مشخصات آسانسور خریداری شده نسبت به مفاد قرارداد اولیه می باشد که لازم است خریداران هنگام عقد قرارداد حداکثر جزئیات مورد نظر خود را در قرارداد بگنجانند تا از ادعاهای آتی فروشنده جلوگیری شود.

6- در مورد مدت زمان دوره تضمینی تامین قطعات یدکی یک آسانسور تحقیق کنید.

بعضی از سازندگان تجهیزات آسانسور در قراردادهای فروش خود صراحتاً ذکر می کنند که مالکان ساختمان ها می بایست انتظار مواجه شدن با هزینه های قابل توجه برای مدرنیزه کردن آسانسورهای خود را در حدود 10 ال 15 سال پس از نصب، داشته باشند. تجربه نشان داده بعضاً آسانسورها خیلی زودتر از فرا رسیدن پایان عمر مفیدشان از رده خارج می شوند. با نگاهی بر تاریخچه شرکتهای تولید کننده قطعات آسانسور یا پکیج آسانسور و بررسی چگونگی پشتیبانی فنی آنها از محصولاتشان، می توانید به معیاری برای پیش بینی آنچه در آینده با آن مواجه می شوید دست یابید. شرکتهایی وجود دارند که محصولات آنها برای سالهای زیادی (بیش از 25 سال) بدون نیاز به تعمیرات اساسی در حال کارباقی می مانند. دریافت مشاوره از مشتریان یا مالکان ساختمانها در خصوص چگونگی پشتیبانی فنی فروشندگاناز محصولات قدیمی ترشانیک روشن بینی غیرمغرضانه بهمراه خواهد داشت. توجه داشته باشید که بازسازییک آسانسور در حدود 50 تا 80 درصد یک آسانسور نو هزینه برمی دارد لذا در انتخاب یک آسانسور با عمر مفید طولانی تر دقت کنید.

قطعات یدکی آسانسور

7- برای ساختمان خود به تعداد کافی آسانسور طراحی و تعبیه کنید.

در صورتیکه ترافیک زیادیدر طبقات ساختمان خود پیش بینی می کنیدو یا افراد مسن و دارای محدودیتهای حرکتی (معلولین) در ساختمان ساکن خواهند شد،حتماً یک آسانسور اضافی نیاز دارید. به این ترتیب در بیشتر مواقع و در صورت خرابی یک آساانسور حداقل یک آسانسور دیگربرای سرویس دهی به طبقات بالا وجود خواهد داشت.

تعداد کافی آسانسور

نتیجه: برای رسیدن به نتایج مطلوب در خرید سیستم های حمل و نقل عمودی در ساختمان های اداری طبقات، دریافت مشاوره از هزینه های اضافی، بدست آوردن تجهیزات دارای کیفیت و طول عمر مفید، پیش‌گیری از هدر رفت سرمایه ها و گرفتاری های آتی گردد. توجه به موارد گفته شده هم در راهبرد انتخاب و تهیه آسانسور می تواند تاثیرات موثری را به همراه داشته باشد.

نویسینده: شیوا نکویی

منبع: مجله دنیای آسانسور

مقالات مرتبط سیگما:

راهنمای خرید موتور آسانسور

راهنمای خرید ریل آسانسور

در بازار ایران آسانسور های متنوعی با متریال های مختلف تولید و عرضه می گردند. اما برای آنکه بدانیم بهترین نوع آسانسور کدام است باید دو مورد اصلی را بررسی کنیم. اولین مورد مشخصات و تجهیزات به کار رفته در آسانسور است و دومین مورد نیاز و فضای کاربری محیط است.

به طور ساده تر این طور می‌توان گفت که گاهی یک آسانسور واجد مدرنترین تجهیزات و مرغوب ترین متریال است اما برای فضای کاربری شما مناسب نیست پس آسانسور انتخابی، بهترین آسانسور نخواهد بود. به منظور انتخاب بهترین مدل می‌بایست به تمامی جزئیات این تجهیزات و قطعات آسانسور آشنایی داشته باشید و بر تمامی نکات خرید واقف باشید. به منظور دریافت نکات کلیدی با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. 

نکات تکمیلی انتخاب بهترین نوع آسانسور

هدف اصلی این مقاله تسهیل عملیات خرید در باب انواع آسانسور های موجود در ایران می باشد. به منظور انتخابی مطمئن می بایست در زمان خرید نکات کلیدی را رعایت کنید تا بتوانید بهترین نوع آسانسور را با توجه به نیاز خود برگزینید. برای شروع می توانید این نکات را به عنوان فاکتور کلیدی مد نظر داشته باشید :

  • گزینش بر اساس نوع کاربرد آسانسور

شما می بایست به نوع کارکرد آسانسور در محیط مورد نظر دقت کنید. بر این اساس می توان انواع آسانسور ها را از قبیل بیمارستانی، جابجایی تجهیزات و خودرو، غذا برها، باربر، حمل مسافر و غیره دسته بندی کرد.

  • دقت به فضای نصب و تعبیه آسانسور

پس از توجه به نوع کاربرد باید به شرایط اقلیمی و جوی محیط توجه کنید. به طور مثال اگر قرار است آسانسور را در محیطی مرطوب و یا در حال تماس با مواد خورنده فلز قرار دهید در هنگام انتخاب، محدودیت ها را در نظر بگیرید.

  • سازگاری متریال و تجهیزات

دقت داشته باشید که دو فاکتور قبلی را با یکدیگر مچ کنید، به طوریکه تجهیزات و متریال استفاده شده در آسانسور با کارکرد آسانسور مطابقت داشته باشد چرا که در غیر این صورت سیستم نصبی عملکردی مفید و مناسب از خود نشان نخواهد داد.

  • بهره گیری از تیم حرفه ای

این مورد را مد نظر داشته باشید که هزینه های تمام شده و تمامی فاکتورهای انتخابی زمانی به ثمر می نشیند که شما از تیمی با تجربه و حرفه ای برای خرید و نصب بهره ببرید چرا که اگر این تجهیزات به شکل اصولی و مهندسی طراحی و نصب نشده باشند نمی‌توانند عملکردی رضایت بخش داشته باشند. 

ملزومات ضروری در انتخاب بهترین نوع آسانسور

  • استفاده آسان، راحتی کارکرد و در دسترس بودن جز اصلی‌ترین موارد ملزوم در سیستم های آسانسوری و بالابر ها می باشد.
  • ترجیحاً از آسانسور های استفاده کنید که تولید کننده کمترین آلودگی صوتی هستند.
  • بهترین نوع آسانسور ها مدل هایی می باشند که در حین جابه جایی واجد کمترین لرزش در کابین باشند.
  • بازدهی و راندمان بالا با توجه به هزینه و قیمت آسانسور ( به عبارتی آسانسور می‌بایست توانایی جابجایی افراد و بار را در مدت زمان کم داشته باشد و بتواند نیاز افراد حاضر در آن مکان را رفع کند )
  • بدون شک یکی از اصلی ترین مواردی که در هنگام انتخاب و خرید آسانسور باید مد نظر داشتهباشید ایمنی و اطمینان استفاده است چرا که افراد در حین استفاده از آسانسور نباید کوچکترین نگرانی داشته باشند و احتمال ایجاد حادثه باید به حداقل برسد.

ضرورت انتخاب بهترین نوع آسانسور توسط گروه حرفه ای

قدم اصلی برای گزینش بهترین نوع آسانسور انتخاب تیم دیزاینر و سازنده سیستم است، چرا که این مهندسین و تکنسین های گروه هستند که توانایی تشخیص انتخاب تجهیزات بر اساس نوع آسانسور را دارند.

اغلب وسایل و قطعاتی که در کشور ما برای تولید آسانسور استفاده می شوند ساخت ایتالیا و چین می باشند. به طور مثال موتور های ویتور و ساسی، ریل مونته فرو و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

متاسفانه امروزه شاهد این موضوع هستیم که برخی از تجهیزات فیک با برچسب اروپایی در بازار عرضه می شوند و تنها راه تشخیص آنها کمک و کسب مشاوره از کسانی است که در این صنف تجربه لازم را دارا باشند.

ضمن آنکه باید دقت داشت تعبیه و نصب آسانسور طی چندین مرحله صورت می پذیرد و چنانچه یک مرحله به اشتباه انجام گیرد، رفع اختلال ایجاد شده تقریباً غیر ممکن است و به عبارتی راندمان خروجی کار با انجام هر اشتباه کاهش می یابد.

پس چنانچه قصد خرید آسانسور و یا تجهیزات این سیستم را دارید توصیه ما به شما این است که تنها از تیم های معتبر و یا شرکت هایی که در این راستا دارای تجربه کافی هستند استفاده کنید. 

شما می توانید به منظور کسب اطلاعات تکمیلی تر، دریافت مشاوره و یا مشاهده رزومه پروژه های انجام گرفته با تیم فروش و کارشناسان ما در سیگما آسانبر ارتباط برقرار کنید.

بهترین برندهای آسانسور های خارجی

  • OTIS

نمونه هایی با تولیدی بالا که در سطح جهان محبوب می باشند.

  • Hitachi

این شرکت در کشور ژاپن احداث شده است و علاوه بر تولید آسانسور، به ساخت قطعات و تجهیزات دیگر در این حوزه نیز می پردازد، اما سهم عظیم تولیدات آن منوط به ساخت آسانسور می باشد.

  • Kone :

یکی از فنی ترین و تخصصی ترین شرکت ها در حوزه تعمیرات آسانسور و تجهیزات مربوطه هستند.

  • Dover :

جز شرکت هایی که شروع به تولید آسانسور در تعداد کم اما با مرغوبیت قابل قبول نموده است.

  • Mitsubishi Electric :

شامل نمونه های پرفروش و برترین برندهای آسانسور در جهان بوده و توانسته در بین بلندترین و پرسرعت ترین نمونه های تولیدی در صدر جدول قرار گیرد.

  • Thyssenkrupp :

جزء شرکت های با اعتبار بالا که ضمن تولید آسانسور و بالابر ها قادر به تولید سایر محصولات مانند پله برقی است.

  • Schindler :

یکی از کهنه‌کار ترین شرکت های تولیدی آسانسور در این حوزه می باشد.

  • Fujitec :

پس از شرکت میتسوبیشی ژاپن، فوجی تک جز گسترده ترین شرکت های تولیدی آسانسور محسوب می شود.

ساخت بهترین نوع آسانسور در ایران:

ساخت این تجهیزات در کشور ما توسط شرکت‌هایی با اعتبار بالا که واجد گواهی های معتبر و پروانه عضویت در سندیکای آسانسور هستند انجام می پذیرد.

مجموعه سیگما گروپ نیز علاوه بر وجود گواهینامه ‌های مورد نظر با بهره‌گیری از افرادی مجرب و مهندسانی در رده بالا آماده ارائه خدمات مورد نظر در زمینه فروش آسانسور و تجهیزات مربوطه به هموطنان عزیز می باشد.

سیگما می تواند به شما در نصب انواع آسانسور کمک کند

ما در مجموعه سیگما گروب که از شرکای تجاری معتبر در بخش های مختلف صنعت آسانسور از جمله، موتور، کابین، قطعات، تابلو فرمان و انواع درب های مدرن تشکیل شده است، می توانیم بهترین آسانسور های بیرونی و داخلی را در مدل های کششی و هیدرولیک، برای شما اجرا کنیم. جهت کسب مشاوره و هماهنگی با ما تماس بگیرید.

از زبان مهندس فرید کورس در مجله دنیای آسانسور

موضوع انتخاب مناسب آسانسورهای خارجی، آسانسورهای داخلی و همینطور پیمانکاران آن ها موضوعی است که این روزها  چالش هایی را در صنعت آسانسور به وجود آورده است و ما را بر آن داشت تا در در این مقاله سعی  کنیم اطلاعاتی به خریداران آسانسور ارائه دهیم که ضمن شناخت نسبی، قادر به تصمیم گیری صحیح جهت انتخاب تجهیزات و پیمانکار آسانسور مورد نیاز خود شوند، بنابراین قبل از هر چیز ضروری است که مولفه های یک آسانسور کیفی را معرفی نماییم.

مشخصات یک آسانسور کیفی

خدمات قبل از فروش:

فروشنده آسانسور می بایست بعنوان یک مشاور اطلاعات لازم در خصوص تعداد، سرعت، ظرفیت، کاربری و … آسانسور را به مشتری ارائه دهد تا خریدار با شناخت کافی نسبت به مزایا و معایب سیستمهای مختلف پیشنهادی، قدرت انتخاب صحیح داشته باشد.

مدیریت صحیح و مشتری مدار:

فروشنده آسانسور پس از انعقاد قرارداد فروش ، کلیه مراحل اجرایی را بر طبق زمانبندی قرارداد تحت کنترل داشته و نقشه های لازم برای عملیات ساختمانی را بموقع در اختیار مصرف کننده قرار دهد و همواره عملیات ساختمانی جهت آماده سازی چاهک و موتورخانه و آهن کشی را تحت نظارت داشته باشد.

طراحی:

یکی از پارامترهای بسیار مهم یک آسانسور خوب، طراحی صحیح از نظر استفاده بهینه از فضای چاهک و رعایت استانداردهای محاسبات مربوط به انتخاب قدرت و سرعت موتور متناسب با ظرفیت آسانسور و ترافیک ساختمان، انتخاب مانور متناسب با کاربری آسانسور و محاسبات مربوط به اجزاء مکانیکی و … می باشد.

لوازم مرغوب:

استفاده از لوازم مرغوب و کیفی یکی از عوامل بسیار مهم یک آسانسور خوب بوده و یکی از پارامترهای تعیین کننده قیمت آن است بطوریکه بتواند راحتی و ایمی مصرف کننده و آبروی فروشنده را تضمین نماید.

نصب:

ضرورت نصب صحیح توسط افراد آموزش دیده بر همگان روشن است و فروشندگان آسانسور همواره دغدغه آموزش و حفظ این نیروهای متخصص را دارند. نصب خوب مکمل لوازم مرغوب می باشد. اهمیت موضوع وقتی روشن می شود که تصور کنید قطعات منفصله اتومبیل بنز را به یک فرد ناشی بدهند که از آنها یک خودرو مونتار شده استاندارد تحویل دهد.

کنترل کیفیت:

نظارت بر مراحل مختلف عملیات اجرایی از ضروریات می باشد امروزه نه تنها در صنعت، بلکه در شرکتهای خدماتی نیز همواره کیفیت خدمات ارائه شده تحت کنترل قرار می دهند.

حال با دسته بندی عوامل فوق می توان انتخابی صحیح در قطعات آسانسور و پیمانکار آن داشته باشید.

دسته‌بندی اصلی:

مقالات سیگما آسانبر