طناب های فولادیWire ropes
طناب های فولادی یا همان سیم بکسل از ارکان مهم آسانسورهای کششی می باشند.
دقیقاً مشابه طناب های معمولی می باشند لیکن از تارهای فولادی که بهم تابیده شده اند تشکیل میشوند.
هنگام نصب آسانسور یک سر طناب فولادی به کابین بسته می شود سپس از روی پولی یا قرقره موتور آسانسور سر دیگر به وزنه تعادل متصل میگردد.
هرچه ظرفیت آسانسور بیشتر باشد از طناب های قوی تری استفاده می شود معمولاً به لحاظ ایمنی بیشتر و کیفیت حرکت و استهلاک کمتر از چند رشته طناب فولادی در هر آسانسور استفاده می شود و بارهای وارده روی آنها تقسیم میشود.
تارهای فولادی حول یک هسته مرکزی بهم تابیده می گردند چنانچه این هسته از کنف باشد به آن سیم بکسل مغزی کنفی گویند هرگاه جنس هسته مرکزی از استیل باشد به آن مغزی استیل گفته می شود.
مغزی کنفی نسبت به استیل انعطاف بیشتری به سیم بکسل میدهد و به طول عمر آن کمک بیشتری می نماید از اینرو در آسانسورهای پر ترافیک از آن ها بیشتر استفاده می شود.
مغزی استیل در مقابل کشش و تغییرات درجه حررت مقاومت بیشتری دارد و طول آن کمتر تغییر میکند لذا در آسانسورهای مرتفع از این نوع سیم بکسل استفاده میشود.
نوع بافت طناب فولادی نیز عامل دیگری بشمار می رود عمدتاً دو نوع بافت Seale و Warington از بافت های متداول طناب های فولادی می باشند.
استاندارد DIN EN 10264 / ISO 4101 در مورد کیفیت طناب های فولادی تعریف گردیده است.
مشخصت فنی نیز بر پایه DIN 12385 / ISO 4101 مصوب گردیده .
قطر سیم بکسل معرف اصلی سایز آن می باشد. در آسانسورهای متداول معمولاً از سایز بین 6mm الی 13mm استفاده می گردد البته 3 تا 10 رشته از هر سایز بسته به طراحی موتور آسانسور بکار گرفته می شود.
حداقل نیرو گسست سیم بکسل ها نیز در طراحی آسانسور حائز اهمیت می باشد.
Min breaking lead (KN) قطر (mm)
8 29.4
10 46.5
11 56.4
13 79.3
مقاومت طناب فولادی در برابر کششی Tensile Grade, 1570 N/ تعریف گردیده است.