راهنمای خرید موتور آسانسور

فهرست مطالب

بهترین و منطقی ترین روش تهیه موتور آسانسور پس از طراحی آسانسور توسط شرکت های دارای صلاحیت که پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور را از وزارت صنعت و معدن کسب نموده اند می باشد. این شرکت ها دارای یک مدیر فنی می باشند که ضمن آشنایی با استانداردهای طراحی آسانسور EN81-20/50 توانایی محاسبات فنی را دارا می باشند، بطوریکه یک موتور توان لازم برای جابجایی نفرات مورد نظر همراه با کابین رو داشته باشد.

موتور گیرلس بلولایت

نکات مهم که باید قبل از خرید موتور آسانسور به صورت تخصصی بررسی شوند

اکنون با توجه به ترافیک ساختمان و کاربری آن و اینکه آسانسور Machine room less می باشد یا موتورخانه دارد، مشخصات فنی شامل قدرت موتور، تعداد استارت بر ساعت مجاز، تعداد دور در دقیقه (معرف سرعت آسانسور) و duty cycle آن مشخص میگردد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه ساختمان تجاری یا وزارت خانه دولتی یا بیمارستان باشد یا اینکه آسانسور در چه منطقه ای نصب می شود، شرکت طراحی و مونتاژ به سازنده ساختمان پیشنهاد و مشاوره میدهد که موتور با مشخصات فوق از چه برندی خریداری گردد.

انتخاب موتور با توجه به نوع کاربری و محل نصب

موتور بلولایت

معمولاً برای ساختمان های دولتی و بیمارستان های پرترافیک می توان از برندهای آلمانی شامل ZIEHL-ABEGG ، WITTUR، THYSSEN KROUP استفاده کرد. این شرکت ها مدعی هستند که طول عمر بیشتری نسبت به برندها سایر کشورها دارند و کیفیت آهنربای دائم آنها بیش از بیست سال ثابت مانده و دچار تضعیف نمی شوند. از طرف دیگر حاشیه اطمینان بیشتری در شرایط حدی کار مثل استارت بر ساعت بیش از 150 و یا عملکرد موتور در گرمای تابستان دارند. البته از طرف دیگر موتورهای گیرلس تکنولوژی روز، در صنعت آسانسور می باشد و باید منتظر ماند تا عمر عملکرد موتورها به بیست سال برسد و آن موقع است که می توان صحت گفته آنها را تائید کرد.

انتخاب دیگر تهیه موتور گیرلس برندهای ایتالیایی و چینی است. به لحاظ قیمت برندهای ایتالیایی نزدیک به قیمت موتورهای آلمانی است و تفاوت قیمت اندک انگیزه ای برای استفاده بوجود نمی آورند. لیکن برندهای چینی بحث دیگری است.

اولاً به جهت اینکه مواد اولیه آهنربای مغناطیس دائم کلیه موتورها از چین تامین می گردد و دیگر اینکه به واسطه بازار بزرگی که در خود چین وجود دارد، تیراژ تولید و فروش آنها بسیار بزرگ تر از برندهای اروپایی است لذا ادعای برابری کیفیت با برندهای اروپایی را دارند. در حالی که قیمت موتور های چینی چیزی حدود 50 درصد پایین تر می باشد.

لذا توصیه گروه سیگما آسانبر به خریداران برای ساختمان های نرمال یا برج های مسکونی انبوه سازان که قیمت تمام شده اهمیت بیشتری دارند استفاده از برندهای معتبر چینی همچون موتور بلولایت (BLUELIGHT)، XIZI ، XINDA می باشد.

راهنمای انتخاب موتور آسانسور بین دو مدل گیرلس و گیربکس دار

موتور گیرلس و گیربکس

ابتدا استفاده از موتور گیربکس برای آسانسور بسیار فراگیر شد؛ به جهت قیمت مناسب و سادگی نصب، خصوصاً آسانسورهای تا سرعت یک متر بر ثانیه.

در موتور های گیربکس دار شکل کار به اینصورت که یک موتور AC سه فاز که به یک گیربکس کوپل شده وظیفه راه اندازی را به عهده می گیرد حرکت و استارت موتور و دوراندازی آن توسط یک درایو کنترل دور فرکانس، کنترل میگردد. این یک ترکیب ارزان و ساده برای آسانسورهای تا 1m/s می باشد لیکن دو اشکال در این سیستم وجود دارد:

  •  یکی اینکه وجود گیربکس به جهت پایین بودن راندمان حدود 60% باعث پرت انرژی می گردد
  • دوم استهلاک بالای گیربکس است که هر چه سرعت آسانسور بیشتر شود تاثیر آن بیشتر می باشد.

به لحاظ این محدودیت ها، آسانسورهای گیرلس طراحی و به بازار عرضه شد بطوریکه یک موتور AC سنکرون وظیفه درایو آسانسور را عهده دار می گردد؛ از اینرو با مصرف پایین انرژی و بدون محدودیت در سرعت های بالا یک کنترل بهتر و اقتصادی تری بدست می آید.

موتور گیربکس

مزایا:

  • ارزان بودن
  • نصب ساده

معایب:

  • استهلاک بالای گیربکس
  • صدا (نویز) بیشتر
  • محدودیت در سرعت های بالا
  • پرت انرژی گیربکس (راندمان پایین گیربکس 60%)

موتور گیرلس

مزایا:

  • استهلاک کم
  • کنترل دقیق (به جهت استفاده از موتور سنکرون)
  • عدم محدودیت در سرعت های بالا
  • نویز کم

معایب:

  • نیازمند دقت بیشتر در نصب (2.1 )
  • وجود پولی های متعدد در سیستم آسانسور به جهت 2.1 بودن

در نتیجه در شاخص های کلیدی در انتخاب موتور آسانسور، ظرفیت و نوع کاربری آسانسور، میزان ترافیک و تردد و انتخاب بین دو نوع اصلی گیربکس و گیرلس می باشد.

پیشنهاد سیگما:

مقایسه موتور گیرلس و گیربکس آسانسور

بهترین گزینه حال حاضر موتور آسانسور، نمونه های گیرلس هستند که راندمان بالاتر و مصرف انرژی کمتری دارند و بعلاوه استهلاک پایین تری نیز دارند. 

سیگما آسانبر ارائه دهنده بهترین انواع موتور آسانسور از برند های چینی و آلمانی می باشد. جهت اخذ مشاوره رایگان در مورد انتخاب موتور آسانسور مناسب و استعلام قیمت آن، از طریق شماره های زیر با مشاورین فروش قطعات آسانسور ما تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس جهت اخذ مشاوره و استعلام قیمت

02122036475
02122036476
02122036477

فرم ثبت سفارش آنلاین