پاوریونیت آسانسور هیدرولیک
پاوریونیت از مهم ترین قطعات آسانسور هیدرولیک است. نیروی محرکه آسانسور های هیدرولیک توسط پاوریونیت که جزء اصلی سیستم هیدرولیک می باشد تامین می شود. متناسب با ظرفیت و وزن کابین و سرعت مورد نیاز آسانسور، توان موتور و نوع پمپ انتخاب میگردد.
Valve group یا گروه شیرها واسطه پاوریونیت و تابلوی کنترل آسانسور می باشد و فرامین حرکت و ایست و کنترل فشار و سرعت را عهده دار است. شرکت Start Elevator ایتالیا از معدود شرکت هایی است که Valve group های مختلف را برای کاربردهای مختلف آسانسور طراحی نموده لذا ضمن تنظیم آسان از کیفیت بهتری نسبت به شرکت های رقیب برخوردار می باشد.
تیپ 98E:
برای آسانسورهای Home lift طراحی گردیده و تا ظرفیت 300 kg و سرعت 0.3 m/s قابل استفاده می باشد. قدرت موتور Max 3kw بصورت تک فاز و سه فاز قابل سفارش است.
تیپ 90M و 90E:
طراحی شده برای آسانسورهای مسافری بصورت مستقیم و غیر مستقیم با شیرهای الکترومکانیکی می باشد و معمولاً برای سرعت های 0.75 m/s استفاده می شوند. این تیپ پاوریونیت برای آسانسورهای خودروبر به ظرفیت 2500 kg و سرعت 0.25 m/s و 0.3m/s قابل استفاده می باشند.
تیپ 90E / 2MP و 90E2:
این تیپ پاوریونیت برای آسانسورهای باربر تا ظرفیت 20/000 kg استفاده می شوند که دو گروه شیر و در تیپ دیگر دو موتور پمپ بکار گرفته می شود. این تیپ پاوریونیت منحصر بفرد می باشد و شرکت های رقیب نیز در چنین درخواست هایی به Start Elevator سفارش میدهند.
HSE valve Group:
تکنولوزی روز دنیا بکارگیری Proportional valves در آسانسورهای هیدرولیکی می باشد. این شیرها توسط برد الکترونیکی کنترل می شوند و عبور روغن بطور خطی افزایش و کاهش می یابد. این قابلیت مزایای بیشماری را برای این پاوریونیت ها ایجاد نموده است.
انواع پاور یونیت استارت الویتور
گارانتی 12 ماه
خدمات پس از فروش 10 سال
پاوریونیت چیست؟
آسانسورهای هیدرولیکی توانایی به حرکت درآوردن کابین را از بخش نسبتا کوچکی به نام پاوریونیت دریافت می کنند که در واقع جعبه فلزی محکمی است که متعلقات بسیاری در داخل و همچنین روی آن وجود دارد.
اجزای اصلی تشکیل دهنده پاوریونیت عبارت است از:
- محفظه (تانک) روغن
- گروه شیرها
- موتور و پمپ هیدرولیک
- لوازم و تجهیزات داخلی و جانبی
مزایای پاوریونیت های START ELEVATOR
از ویژگی های این مورد از قطعات آسانسور مجهز بودن به آپشن هایی از جمله پمپ دستی، گرمکن روغن، ترموستات روغن، شیر سلونوییدی اضطراری، شیر Soft Stop و دو نوع سوییچ فشار حداقل و حداکثر است.
پاوریونیت Start Elevator دارای گروه شیرآلات تولید کارخانه Start Elevator مختص هر تیب پاوریونیت خود می باشد، در نتیجه تنظیمات بسیار ساده تری دارد.
کارخانه Start Elevator با تولید پاوریونیتهایی با شیرهای کنترل داخلی تنها تولید کنندهای است که با این ایده توانسته دسترسی افراد غیر متخصص به شیرهای حساس کنترلی را محدود کند.
پاوریونیت Start Elevator در روی پایهای سوار بوده تا از رطوبت زمین دور بوده و تخلیه روغن به سهولت میسر گردد.
با توجه به اهمیتی که تمیزی روغن هیدرولیک دارد، پاوریونیت Start Elevator درب محکمی دارد که در صورت بسته بودن باید مانع نفوذ گرد و غبار باشد.
به علت حجم زیاد و سنگینی پاوریونیت های Start Elevator دو قلاب در طرفین پاوریونیت نصب شده تا حمل و نقل آن به سهولت انجام گیرد.
در داخل محفظه روغن پاوریونیت Start Elevator، تعدادی پرههای داخلی که ابعاد و شکل آنها به صورت خاص طراحی شده، قرار دارد تا ضمن تبادل حرارتی خوب، از ارتعاش و ایجاد سر و صدای بیش از حد و همچنین کف کردن روغن برگشتی جلوگیری نماید.
پاوریونیت Start Elevator برروی ضربهگیرهای لاستیکی که موجب کاهش ارتعاش و لرزش شده قرار میگیرد.
در پاوریونیتStart Elevator در بیشتر موارد موتورها داخل روغن غوطهور هستند(مدل های 90E و (90M که در نتیجه آن کاهش سر و صدا و اتصال بهتر به پمپ است.
اکثر برندهای هیدرولیک دارای 3 تا 4 شیر جهت بالا و پایین و سرعت کم و زیاد می باشند که معادل سیستم کنترل دو سرعته است. مدل 90M ابتکار پرفروش و پرطرفدار پاوریونیت های Start Elevator می باشد که با یک موتور گیربکس کوچک و قیمت بسیار نازل موجبات تغییرات پیوسته ی سرعت کابین را فراهم نموده است.
سیستم HSE توسط Start Elevator به منظور دسترسی به تقاضاهای جدید بازار و آخرین استانداردهای ایمنی برای آسانسورها ایجاد شد. این سیستم شامل گروه شیرآلات هیدرولیک، سنسورهای جریان، موقعیت شیر، دما و فشار و یک برد الکترونیکی می باشد. گروه شیرآلات مدل HSE نتیجه آزمایشات طولانی start elevator در تولید گروه شیر آلات motorized با تنظیم الکترونیکی می باشد. این گروه شیر آلات از یک استپر موتور به عنوان فعال کنندهی کنترل سرعت استفاده می کند.
1. محفظه روغن (TANK)
ابعاد محفظه بر حسب ظرفیت و سرعت آسانسور متفاوت است و هر یک از سازندگان آسانسورهای هیدرولیکی در حدود پنج تا شش نوع ابعاد مختلف محفظه پاوریونیت را طراحی و در دسترس دارند. این بخش به این دلیل محفظه پاوریونیت نامیده میشود که کلیه روغن مورد نیاز سیستم هیدرولیک را در خود جای میدهد.
پاوریونیت در روی پایهای سوار بوده تا از رطوبت زمین دور بوده و تخلیه روغن به سهولت میسر گردد. با توجه به اهمیتی که تمیزی روغن هیدرولیک دارد، در محکمی برای ریختن روغن دارد که در صورت بسته بودن باید مانع نفوذ گرد و غبار باشد و معمولا دارای نشان دهنده مقدار روغن است. به علت حجم زیاد و سنگینی پاوریونیت دو قلاب در طرفین پاوریونیت نصب شده تا حمل و نقل آن به سهولت انجام گیرد.
در داخل محفظه روغن پاوریونیت، تعدادی پرههای داخلی که ابعاد و شکل آنها به صورت خاص طراحی شده، قرار دارد تا ضمن تبادل حرارتی خوب، از ارتعاش و ایجاد سر و صدای بیش از حد و همچنین کف کردن روغن برگشتی جلوگیری نماید. علاوه بر تمهیدات یاد شده، پاوریونیت بر روی ضربهگیرهای لاستیکی که موجب کاهش ارتعاش و لرزش شده قرار میگیرد.
2. گروه شیرها
شامل تعدادی شیرها با تحریک هیدرولیک و تعدادی شیر با تحریک الکتریکی و شیرهای فشارشکن و… است.
ارتباط VALVE GROUP با تابلوی فرمان از طریق این شیرهای برقی امکان پذیر میباشد که وظیفه آن کنترل حرکت جک و آسانسور است به نحوی که آسانسور با سرعت تعیین شده در جهت بالا و پایین حرکت کرده و ضمن حرکت دارای شیب ملایم بوده که در نتیجه آسانسور هنگام استارت وایست فاقد شوک باشد وظیفه دیگر گروه شیرها کنترل سطح فشار حداکثر و حداقل است ضمن این که کلیه موارد استاندارد آسانسور هیدرولیکی را پوشش دهد.
3. موتور و پمپ هیدرولیکی (MOTOR – PUMP)
وظیفه موتور الکتریکی به حرکت درآوردن پمپ روغن هیدرولیک است و انتخاب پمپ و موتور الکتریکی و به طور کلی پاوریونیت به عوامل متعددی بستگی داشته که برخی از آنها در ادامه آمده است:
- ظرفیت آسانسور؛
- کورس حرکت آسانسور؛
- سرعت مورد نظر؛
- تعداد و قطر جک
- هیدرولیک؛
- نحوه انتقال نیروی جک به کابین.
در آسانسورهای هیدرولیکی معمولاً، موتورالکتریکی و پمپ هیدرولیک در داخل محفظه روغن و به حالت غوطهور هستند، به این ترتیب حرارت حاصله از عملکرد موتور و پمپ به روغن منتقل شده که تا حدی از لرزشهای حاصله موتور و پمپ توسط روغن مستهلک میشود. در برخی از سیستمهای هیدرولیکی کوچکتر موتور در بالای محفظه قراردارد.
برق مورد نیاز پاوریونیت برحسب ظرفیت و سایر عوامل، تک فاز و یا سه فاز است در آسانسورهای 3 نفره تا 3 توقف از موتورهای تک فاز و ظرفیتهای بالاتر(موتورهای بالای 4KW) از سه فاز استفاده میشود. در بیشتر موارد موتورها داخل روغن غوطهور هستند که در نتیجه آن کاهش سر و صدا و اتصال بهتر به پمپ است و عیب آن انتقال حرارت موتور به روغن و گرم شدن بیشتر روغن است، لیکن در آسانسورهای صنعتی که سر و صدا اهمیتی ندارد و قدرت موتور معمولا زیاد است، و نیز در آسانسورهای خانگی (HOME LIFT) که حجم محفظه تانک بسیار کوچک است، موتور را بیرون از روغن و روی تانک مونتاژ میکنند.
بخش دیگری که داخل پاوریونیت قراردارد یک گوی فلزی است به نام SILENCER (نوسان گیر)که سر راه پمپ به گروه شیرها قرار داشته و موجب کاهش سر وصدا و لرزش در تانک می شود. باید توجه داشت که جهت گردش موتور الکتریکی و پمپ در عملکرد این سیستم بسیار موثر بوده و به همین دلیل است که در ابتدای راهاندازی اولیه موتور و پمپ الکتریکی به جهت گردش آنها توجه مخصوص میشود. راهاندازی موتور برقی از نوع ستاره یا ستاره مثلث است و به علت اصطکاک در داخل لولههای هیدرولیک و همچنین خمشهای لوله، رعایت برخی از اصول ابتدایی لولهکشی الزامی میشود.
تجهیزات و لوازم جانبی
المنت گرم کننده روغن (OIL RESISTOR)
همان طور که افزایش دمای روغن باعث اختلال در حرکت نرم آسانسور میشود، پایین بودن دمای روغن نیز اثر منفی در حرکت آسانسور دارد. گرمکن روغن به طور اتوماتیک همواره دمای روغن را بالای 15 درجه نگه میدارد.
سیستم خنککننده (COOLING SYSTEM)
در ساختمانهای پر ترافیک چنانچه استارت بر ساعت آسانسور بیش از حد معین افزایش یابد باعث گرم شدن روغن و در نتیجه کاهش غلظت آن و عملکرد نامطلوب حرکت آسانسور میشود. در چنین مواقعی استفاده از این سیستم ضروری است.
شیر سلونوییدی اضطراری (EMERGENCY SOLENOID VALVE)
شیر سلونوییدی است که در صورت قطع برق، با یک برق ذخیره (باطری) فعال و باعث پایین آمدن آسانسور تا سر طبقه میشود. علاوه بر این شیر مکانیزمی وجود دارد که به صورت دستی از روی پاوریونیت نیز بتوان کابین را پایین آورد.
پمپ دستی (HAND PUMP)
هرگاه به هر دلیلی از جمله هنگام نصب، سرویس یا قطع برق، آسانسور بین طبقات متوقف گردد و لازم باشد که به طبقه بالا برده شود استفاده از پمپ دستی لازم است. این پمپ مجهز به شیر فشار شکن بوده که در مواقعی که در مدار نیست فشار از روی آن برداشته شود.
سوییچهای فشار
دو نوع سوییچ فشار وجود دارد که یکی تیغه بسته و دیگری باز است، لذا از اولی در مدار سری ایمنی در جهت کنترل فشار حداکثری و از دومی نیز در ابتدای مدار سری ایمنی بجای کنتاکت بسته گاورنر و در جهت کنترل فشار حداقل استفاده میشود.
ترموستات روغن
وسیلهای است برای کنترل درجه حرارت روغن که هرگاه از 40 درجه سانتیگراد افزایش یابد کنتاکت آن قطع میشود. این کنتاکت از طریق ترمینالهای T1 و T2 به مدار FTO مرتبط میشود.
سنسور حرارتی موتور
یک سری PTC که داخل سیم پیچی موتور بوده و افزایش حرارت موتور را کنترل و به ترمینال FTO و 100 متصل میشود.
گرمکن روغن
از طریق ترمینالهای MOR و SOR یک برق 220 ولت به آن متصل و این وسیله همواره درجه حرارت روغن را بالای 15 درجه سانتیگراد نگه میدارد. این امر موجب میشود آسانسور در استارتهای اولیه از نظر همترازی و نرمی حرکت دچار مشکل نباشد.