آسانسور پکیج

آسانسور پکیج

کسب تجربه در صنعت آسانسور و شناخت کافی مکانیزم و عملکرد این ماشین حمل و نقل عمودی و آشنایی با اجرا و قطعات مکانیکی و الکتریکی آن پیش نیاز اولیه جهت محاسبات و طراحی یک آسانسور می باشد البته بدیهی است که شناخت و رعایت استانداردهای بین المللی و ملی جهت تامین ایمنی بهره برداران و حفاظت از موتور و تجهیزات اصلی و افزایش طول عمر آنها الزامی است گروه شرکتهای سیگما بر پایه موارد ذکر شده بالا و بر اثر تجارب طولانی در طراحی انواع آسانسور توانایی اجرای آسانسورهای خاص را نیز دارا می باشد.

چه از نوع هیدرولیک، از آسانسورهایhome lift  تا آسانسورهای باری با ظرفیت بیش از 10 تن ویژه مراکز صنعتی و کارخانجات بزرگ.

از طرف دیگر سیگما به عنوان اولین شرکت وارد کننده موتورهای گیرلس آسانسور در ایران شناخته شده که با همکاری شرکت زیلابگ آلمان نقش مهمی در آموزش و توسعه این تیپ آسانسورهای مدرن داشته است.

اعتقاد به کار گروهی و توانایی سازماندهی و مدیریت سازمانی و تجارب بازرگانی و ارتباطات بین المللی موجب ارزش آفرینی بیشتری از طریق تلفیق امور فنی مهندسی و بازرگانی گردیده و اعتماد انبوه سازان را جهت اجرای پروژه های بزرگ فراهم می آورد.

در ایران طراحی و اجرای آسانسور بر مبنای مبحث پانزده مقررات ملی ساختمان و استاندارد EN81 که استاندارد اروپاست انجام می شود و شرکت های طراحی و مونتاژ می بایست مسلط به نکات مندرج در آنها باشند بطوریکه قادر باشند تشخیص دهند چه آسانسور و آسانسورهایی برای یک ساختمان یا کارخانه با کاربری های مختلف مناسب است، چقدر فضا برای چاهک و موتورخانه لازم است، برق مورد نیاز چقدر است و چه ظرفیت و سرعتی برای آسانسور در نظر بگیرند.

همینطور قادر باشند محاسبات ترافیکی را برای ساختمان های بزرگ انجام داده و حداکثر زمان انتظار برای رسیدن آسانسور برای شخصی که آن را احضار کرده چقدر است.

انواع آسانسور:

اگر بر اساس نیروی محرکه آسانسورها را دسته بندی کنیم بطور کل دو نوع طبقه بندی اصلی تقسیم می شوند.

آسانسورهای هیدرولیکی:

آسانسورهایی هستند که اجزاء اصلی آنها شامل یک یا دو جک (Piston) و یک پاوریونیت تشکیل می شوند.

جک ها یک طرفه بوده و از یک پیستون و یک سیلندر تشکیل شده و از گلو آب بندی می شوند حداکثر فشار روی جک ها 45 بار می باشد حداقل فشار نیز 10 بار تعریف می گردد.

جکها بصورت  ساده و تلسکوپی تولید می شوند و بصورت مستقیم (Direct) و یا غیر مستقیم (Indirect) به کابین متصل و آن را جابجا می کنند.

  •  پاوریونیت : یک مخزن است که روغن هیدرولیک داخل آن ریخته می شود. اجزاء پاوریونیت شامل موتور، پمپ، گروه شیرها می باشد (Valve group،Pump،Motor).

موتورهای الکتریکی یا پمپ داخل روغن کوپل می گردد و فشار لازم را برای جابجایی کابین ایجاد میکند.

هرگاه فشار تانک بیش از فشار استاتیکی(Static Loud) کابین برسد کابین به سمت بالا حرکت می کند  پایین آمدن کابین بر اساس وزن آن و نیروی جاذبه انجام می گیرد و موتور در آن نقشی ندارد .

گروه شیرها میزان روغن هیدرولیک به جک و تانک را کنترل کرده و موجب می گردد که حرکت کابین بسیار نرم و لودینگ دقیق داشته باشد.

آسانسورهای کششی:

متداول ترین و در بیشترموارد مقرون به صرفه ترین آسانسورها آسانسورهای کششی یا  Traction می باشند.

آسانسور کششی

عملیات کششی توسط طناب های فولادی (Wire ropes) که به کابین آسانسور متصل گردیده انجام می شود.

نیروی کششی بوسیله یک موتور یا موتورگیربکس الکتریکی که توسط برق شهر تغذیه می شود ایجاد می گردد بطوریکه با گردش موتور طناب فولادی به دور آن گردیده و کابین و نفرات آن به بالا یا پائین کشیده می شوند.

سر دیگر این طناب های فولادی به یک وزنه تعادل متصل می گردد این وزنه ها به اندازه کابین به علاوه نصف ظرفیت آن وزن دارند وظیفه آنها بالانس نمودن بار کابین و نفرات داخل آن می باشد بطوریکه توان موتور الکتریکی صرف جابجایی مابه التفاوت وزن کابین با نفرات و وزنه تعادل بشود که به مراتب بار کمتری است لذا نیاز به موتور با توان کمتری خواهیم داشت.

وسط طناب های فولادی از یک ریسمان کنف استفاده می شود که روغن طناب را جذب نموده و باعث انعطاف پذیری آن میگردد ( Flexibility )

این امر موجب افزایش طول عمر آن گشته و آسانسور سالهای متمادی قادر به فعالیت می گردد انعطاف یک حسن بزرگ برای آسانسورهای کششی به حساب می آید لیکن یک اشکال آن اینست که در ارتفاع زیاد به مرور کش آمده و طول آنها افزایش می یابد لذا برای آسانسورهای مرتفع بجای آن از طناب های فولادی با مغزی استیل بجای کنف استفاده می کنند این طنابها انعطاف پذیری کمتری دارند لیکن خاصیت کش سانی آن کمتر بوده و طول آن بر اثر مرور زمان ثابت می ماند.

  • مزایای آسانسورهای کششی نسبت به آسانسورهای هیدرولیک
  • مهم ترین مزیت آسانسورهای کششی ارزان تر بودن آنست (بطوریکه در 98 درصد موارد نسبت به هیدرولیک کم هزینه تر میباشند). 
  • سرعت: مزیت دیگر آسانسورهای کششی سرعت بیشتر حرکت کابین می باشد که نتیجه آن زمان انتظار کمتری برای بهره برداران ایجاد می نماید.
  • ارتفاع ساختمان: آسانسورهای کششی را به راحتی می توان بدون محدودیت تا ارتفاع های زیاد بکار گرفت لذا ساختمان های بلند مرتبه تنها گزینه به حساب می آیند.
  • Start/hour: تعداد دفعات استارت آسانسور در ساعت یکی از پارامترهای مهم برای انتخاب نوع آسانسور می باشد آسانسورهای کششی امروزه به راحتی تا 240 استارت بر ساعت قدرت پاسخگویی دارند لذا در ساختمان های اداری و پر تردد گزینه مناسب تری به حساب می آیند ، و بار ترافیکی بیشتری را به عهده می گیرند.
  • کاربردهای آسانسور های کششی:

از مطالب بالا به راحتی می توان استنباط کرد که کاربرد آسانسورهای کششی :

  • ساختمان های پرترافیک مانند ساختمان های دولتی  و بیمارستان ها و مراکز تجاری
  • برج های بلند مرتبه : ساختمان های مسکونی و هتل های بلند مرتبه
  • برج های مخابراتی بالای 200 m که نیازمند آسانسور با سرعت بالای 205 m/sec می باشند

بطور کل می توان ادعا کرد که بار اصلی انتقال حمل و نقل عمودی انسانها را آسانسورهای کششی به بهترین نحو بر عهده گرفته اند.

محدودیت آسانسورهای کششی :

به جهت بکارگیری سیم بکسل یا همان طناب های فولادی و وزنه تعادل در آسانسورهای کششی، بعضاً راندمان کمتری از نظر فضای مورد نیاز در ساختمان دارند لذا در آسانسورهای کوتاه خانگی (home lifts ) و یا آسانسورهای با ظرفیت بالای 1500kg در کارخانجات با طول مسیر کوتاه معمولاً استفاده از آسانسورهای کششی توصیه نمی شود.

هرگاه فشار تانک بیش از فشار استاتیکی ( Static Loud ) کابین برسد کابین به سمت بالا حرکت می کند.

پائین آمدن کابین بر اساس وزن آن و نیروی جاذبه انجام می گیرد و موتور در آن نقشی ندارد گروه شیرها میزان روغن هیدرولیک به جک و تانک را کنترل کرده و موجب می گردد که حرکت کابین بسیار نرم و لولینگ دقیق داشته باشد.

 

انواع آسانسورهای کششی:

  • موتور گیربکسی : از قدیمی ترین و مقرون به صرفه ترین و رایج ترین آسانسورها طی یکصد سال گذشته بوده اند، بکارگیری یک موتور الکتریکی سه فاز آسنکرون با تعداد قطب های 16 و 4 قطب با دور در دقیقه 1500 که به یک گیربکس حلزونی کاهنده یک به 37 یا یک به 42 گشتاور لازم را برای جابجایی کابین با ظرفیت مورد نیاز ایجاد می نمود وظیفه گیربکس نیز کاهش سرعت و افزایش قدرت مورد نیاز می بود.
  • استفاده از دو سیم پیچ برای موتور آسنکرون راه حلی بود برای آسانسور دو سرعته که با دور زیاد استارت میکرد و با دور آهسته به مقصد نزدیک و ایست می نمود.

این راه حل برای ساختمان های تا ده طبقه پاسخگو بود و موتور گیربکس های دو سرعته بیشترین فروش را تا دهه گذشته به خود اختصاص میداد.

برای ساختمان های مرتفع تر و نیاز به آسانسورهای سریع تر شرکت های بزرگ بین المللی را وادار به ابداع آسانسورهایی با سرعت  بالاتر می نمود.

راهکار در سیستم کنترل بود که شوک های ناشی از استارت و ایست آسانسورها را کاهش دهد

در این راه موفقیت هایی نیز حاصل شد لیکن همواره طراحی گیربکس برای سرعت های بالاتر محدودیت هایی را موجب می شد که وجود لرزش ها، استهلاک بالا و گران شدن موتور گیربکس سدی محکم برای افزایش سرعت آسانسور بود.

 

 

شماره های تماس جهت اخذ مشاوره و استعلام قیمت

02122036475
02122036476
02122036477

فرم ثبت سفارش آنلاین