- تیونینگ در واقع یک راه اندازی پیش از رویزیون است
تیونینگ موتور گیرلس
- انتخاب نوع تیون در پارامترهای مربوط به اینورتر صورت میگیرد. بنابراین باید قبل از انجام تیون پارامتر مربوط به نوع تیون را تنظیم کرد
- در تیون اتوماتیک چرخشی نیاز است تا بار از روی شفت موتور برداشته شود و سپس مراحل مربوط به تیون انجام شوند؛ ولی در تیون ایستا نیازی به برداشتن بار نیست، بلکه باید اطمینان حاصل شود که ترمز نیز باز نشود
- از لحاظ دقت در مقادیر محاسبه شده، تیون چرخشی نتایج بهتری به دست میدهد
- هدف از تیون موتور شناساندن دقیق مدل الکتریمی موتور به اینورتر است
- تیون آفست انکودر مشخص کردن موقعیت روتور نسبت به مرجع استاتور و نیز موقعیت زاویه صفر انکودر نسبت به زاویه صفر روتور و در نتیجه آن نسبت به مرجع صفر استاتور است
- در صورتی که موقعیت اولیه روتور توسط اینورتر شناخته نشود، موتور نمیتواند با گشتاور کامل شروع به کار کند و در هنگام استارت مشکلاتی پیش خواهد امد و حتی ممکن است حرکت کابین با ضربه های ناگهانی و غیرقابل پیش بینی همراه شود
- بعد از هر جابهجایی فازهای موتور نیاز به تیون مجدد انکودر خواهد بود
- برخی از سازندگان موتور، آفست انکودر را به صورت پیش فرض روی صفر تنظیم میکنند. این کار در بسیاری مواقع نیاز به تیون را از بین میبرد
- انکودر را نباید به صورت مکانیکی از موتور جدا کرد. اگر به هر دلیل انکودر را از دستگاه جدا کردید، پس از نصب مجدد باید دوباره آفست آن تیون شود
- بعد از انجام تیون جهت اطمینان از تنظیمات صحیح باید در هر دو جهت به صورت رویزیون موتور را حرکت داد؛
- برای تست عملکرد موتور بعد از تیون، جابهجایی فاز یا تعویض انکودر، تنها در شرایطی سیستم را راهاندازی کنید که کسی روی کابین نباشد
- برخی اینورترها مشخصات موتور را از طریق محاسبه تخمین میزنند. این ویژگی نیاز به تیون موتور را مرتفع میسازد. برای این کار دفترچه راهنمای اینورتر را مطالعه کنید یا با شرکت سازنده تابلو فرمان تماس بگیرید
- پارامترهایی که روی پلاک مشخصات موتور درج شدهاند، مقادیر نامی و حداکثری هستند و لزوما موتور با آن مقادیر کار نخواهد کرد. جهت اطمینان از وارد کردن مقادیر درست در تنظیم اینورتر، برگه محاسبات موتور را از سازنده بخواهید
- تنظیم نبودن مشخصات موتور و انکودر در پارامترهای اینورتر، اشکل در سیم کشی انکودر، جابهجا بودن فازهای موتور، عدم عملکرد صحیح ترمز، تنظیم نبودن حلقه کنترل سرعت مهمترین عواملی هستند که باعث عدم تیون شدن موتور میگردند