قطعات هیدرولیک همانند سایر ماشینآلات ظریف دیگر، در مقابل بیدقتی و بیمبالاتی بسیار آسیبپذیر بوده و لذا دریافت قطعات سالم از اهمیت ویژهای بر خوردار است. این قطعات در مقابل تابش شدید آفتاب و گرد و غبار که معمولا در محیطهای ساختمانی وجود دارند حساس بوده و در نتیجه، حمل از انبار و رساندن به پای کار باید با دقت انجام شود و به همین دلیل و به علت سنگینی تجهیزات بروی آنها دستگیره هایی تعبیه گردیده است.
میکروسوییچ فشار
دو نمونه از میکروسوییچ فشار که در سیستم آسانسور هیدرولیک موجود است، به شرح زیر است:
- میکروسوییچ فشار NORMALLY CLOSE: این سوییچ در حالت عادی همیشه باز است ولی زمانی که از فشار تنظیمی (در اینجا 12 بار) بیشتر شود این سوییچ تغییر وضعیت داده و بسته میشود و سری ایمنی تابلوفرمان برقرار میشود. کاربرد این میکروسوییچ زمانی است که کابین آسانسور در حین حرکت به سمت پایین به هر دلیل از جک جدا شده و وزن کابین از روی جک برداشته میشود. در این لحظه سوییچ باز شده و به دنبال آن سری ایمنی قطع میشود.
2. میکروسوییچ فشار NORMALLY OPEN: کاربرد دوم این میکروسوییچ، استفاده از آن به عنوان سنسوراضافه بار (OVERLOAD) است یعنی میتوان آن را برای فشاری پایینتر از فشار مجاز 45 بار تنظیم نمود.
تنظیم میکروسوییچها
- ابتدا باید میکروسوییچها را شناسایی نمود، برای این کار، ابتدا شیر دستی را میبندیم شیر فرود اضطراری را فشار داده تا فشار به فشار صفر برسد.
در این حالت با استفاده از چک بوق اهمتر، پایههای سنسورها را چک میکنیم، میکرو سوییچی که وصل بود NORMALLY CLOSE و دیگری که قطع بود NORMALLY OPEN خواهد بود.
شناسایی میکروسوییچها
- تنظیم میکروسوییچ NC در پاورت های استارت :
شیر دستی (شیر شماره 19) را میبندیم
با استفاده از پمپ دستی، فشار را به 120 بار میرسانیم
با استفاده از پیچ تنظیم میکروسوییچ (پیچ برنجی رنگ 2 سو) و چک بوق، با باز و بسته کردن این پیچ میکروسوییچ را طوری تنظیم میکنیم که با پایین رفتن فشار از 12 بار میکروسوییچ باز و با بالارفتن از 12 بار میکروسوییچ بسته شود و در آخر یکبار طبق همین روش قطع و وصل کردن سوییچ را چک میکنیم.
- تنظیم میکروسوییچ NA در پاورت های استارت :
شیر دستی (شیر شماره 19) را میبندیم
با استفاده از پمپ دستی، فشار را به 45 بار میرسانیم
با استفاده از پیچ تنظیم میکروسوییچ و چک بوق این میکروسوییچ را طوری تنظیم میکنیم که با بالارفتن فشار از 45 بار میکروسوییچ باز و با فشار پایینتر از 45 بار میکروسوییچ بسته و در آخر تنظیم بودن آن را طبق همین روش چک میکنیم و در آخر این میکروسوییچها را با هم سریکرده و به ترمینالهای OVLH و OVL تابلو وصل میکنیم.
اتصالات الکتریکی
قبل از انجام هرگونه اقدامی سیم اتصال زمین (ارت) را وصل نمایید.
شکل بالا اتصالات الکتریکی سیستم را نشان میدهد که علائم اختصاری آن عبارتند از:
H مقاوت گرم کن 500 واتی
S ترمیستور حفاظت از موتور (حد اکثر ولتاژ 2.5 ولت) اتصال به FTO
T ترموستات روغن که در 60 درجه سانتیگراد قطع میشود ( اتصال به FTO)
شکل زیر به ترتیب از راست به چپ نحوه اتصالات ستاره، مثلث، و ستاره- مثلث را نشان میدهد.
اتصالات ستاره، مثلث، و ستاره- مثلث
یاد آوری میشود که نقش اصلی ترمیستور، حفاظت از موتور الکتریکی بوده و نباید بدون آن موتور راه اندازی شود.
چنانچه در اولین استارت موتور، صدای غیر عادی بگوش رسید، احتمال دارد که موتور در جهت مخالف بگردد و لازم است که اتصال ترمینال فازها جابهجا گردد.
جریان مصرفی موتورهای القایی غرق در روغن
33
44.8 |
24
32.6 |
20
27.2 |
16
21.7 |
12
16.3 |
9.5
12.9 |
7.7
10.5 |
6
8.16 |
4.4
5.98 |
3
4.08 |
KW
HP |
THREE PHASE
MOTORS 50HZ |
|
121 | 92 | 74 | 62 | 47 | 39 | 32 | 26.5 | 19.4 | 14.2 | NOMINAL CURRENT | 220V | |
159 | 121 | 99 | 81 | 64 | 51 | 41 | 36 | 25.5 | 18.7 | CURRENT TORQUE 30% HIGHER THAN NOMINAL | ||
475 | 312 | 248 | 199 | 145 | 118 | 90 | 76 | 55 | 40 | DIRECT STATRING
CURRENT |
||
70 | 53 | 43 | 36 | 27 | 22.5 | 18.4 | 15.3 | 11.2 | 8.2 | NOMINAL CURRENT | 380V | |
92 | 70 | 57 | 47 | 37 | 29.5 | 23.8 | 20.7 | 14.7 | 10.8 | CURRENT TORQUE 30% HIGHER THAN NOMINAL | ||
274 | 180 | 143 | 115 | 84 | 68 | 52 | 44 | 32 | 23 | DIRECT STATRING
CURRENT |
||
66 | 50 | 42 | 35 | 26.5 | 21.8 | 18 | 15.1 | 11 | 8 | NOMINAL CURRENT | 400V | |
87 | 66 | 54 | 45 | 35 | 28 | 22.6 | 19.7 | 13.9 | 10.3 | CURRENT TORQUE 30% HIGHER THAN NOMINAL | ||
288 | 189 | 150 | 121 | 88 | 72 | 54 | 46 | 34 | 24 | DIRECT STATRING
CURRENT |
||
64 | 48 | 40 | 34 | 25.5 | 21 | 17.3 | 14.6 | 10.6 | 7.7 | NOMINAL CURRENT | 415V | |
84 | 64 | 52 | 43 | 33.7 | 27 | 21.8 | 19 | 13.4 | 10 | CURRENT TORQUE 30% HIGHER THAN NOMINAL | ||
278 | 182 | 145 | 117 | 85 | 69 | 52 | 44 | 33 | 23.1 | DIRECT STATRING
CURRENT |
||
70 | 55 | 41 | 34 | 29 | 26 | 23 | 21 | 20 | 18 | Weight (kg) |
نحوه هواگیری سرپمپ
- بعد از اطمینان از عملکرد صحیح موتور، پیچ تخلیه هوا که در بالای هر پیستون قرار دارد را در جهت مخالف عقربه ساعت به اندازه دو دور بچرخانید و سپس به طور تناوبی و به مدتهای 10 ثانیهای موتور را روشن کرده تا خروج روغن از محل پیچ تخلیه هوا را مشاهده نمایید؛
- پیچ تخلیه هوای پیستون را بسته و روغن موجود در تانک را تکمیل نمایید؛
- پیستون را کاملا به بالا رانده و بررسی نمایید که سطح روغن، حداقل 5 تا 7 سانتیمتر بالای بالاترین بخش موتور باشد؛
- در هنگام بالا رفتن کابین آسانسور، پیچ تخلیه هوای موتور که در بالای SILENCER (نوسان گر)قرار دارد را کمی در جهت مخالف عقربه ساعت گردانده و قبل از توقف کامل جک آن را ببندید؛
- تخلیه هوای سرجک و سر پمپ را چندین بار تکرار نمایید تا مطمئن گردید که کلیه هوای داخل سیستم تخلیه شده است؛
- بعد از تخلیه کامل هوا بررسی نمایید که حد اکثر فشار استاتیک سیستم در هنگام کار 45 بار، و حد اکثر فشار در هنگام عملکرد شیر فشارشکن کمتر از 60 بار باشد.
تنظیم شیر فشارشکن (شیر شماره5)
برای بررسی مقدار فشار این شیر، شیر اصلی و بزرگ هیدرولیک را بسته و شیر خروسکی مربوط به فشارسنج را باز نمایید سپس موتوررا برای مدت کوتاهی (5 تا 6 ثانیه) روشن و دکمه فرود اضطراری را برای مدت کوتاهی فشار دهید تا فشار سیستم متعادل گردد. در این حالت بررسی نمایید که نشان دهنده فشار از 140 % فشار استاتیکی بالاتر نرفته باشد (در حدود 60 بار را نشان دهد)
بعد از خاتمه بررسی، دکمه فرود اضطراری را برای تخلیه فشار موجود فشار داده و سپس شیر اصلی Cut Off Valve هیدرولیک را باز و شیرخروسکی فشار سنج را به بندید.
پمپ دستی برای بالا بردن آسانسور (HAND PUMP)
طبق استاندارد EN81-2 وجود پمپ دستی در آسانسورهای غیرمستقیم اجباری است، اما برای سایر سیستمها اختیاری است. با استفاده از پمپ دستی میتوان آسانسور را به آهستگی بالا برد. به منظور بررسی مقدار فشار در شیر فشارشکن پمپ دستی، باید که شیر خروسکی فشار سنج را باز نموده و شیر بزرگ اصلی را بسته و شروع به تلمبه زدن نماییم، مقدار فشار با پمپ دستی نبایستی بیش از 3/2 برابر فشار استاتیکی سیستم باشد(ماکزیمم 30 بار).
برای خلاص کردن سیستم پاراشوت نیز میتوان از پمپ دستی استفاده کرد.
انواع اتصالات پاوریونیت به شیر ترکیدگی
اتصال A1
- مناسب برای یک جک و یک پاوریونیت
- دبی 380-55 لیتر بر دقیقه
- یک عدد لوله اتصال شماره (1) از نوع A با قطر 35 و 42 میلیمتر یا و اینچ
- دو عدد لوله اتصال شماره (1) از نوع A با قطر 42 میلیمتر یا اینچ
اتصالات جک به پاوریونیت(جک های دوبل مستقیم و غیرمستقیم)
اتصال B1
- سه عدد لوله اتصال شماره (1) از نوع A با قطر 35 و 42 میلیمتر یا و اینچ
- یک عدد شلنگ (T) با قطر اینچ
نصب شلنگ
مهمترین موضوع در رابطه با نصب شلنگها طول مناسب آنهاست به نحوی که در صورت متحرک بودن قطعات شلنگها کشیده نشوند. همچنین شعاع کمانش نیز بایستی به اندازه کافی بزرگ باشد. شکلهای زیر تعدادی از روشهای مناسب نصب شلنگها را نشان میدهند.
فرود اضطراری و بررسی حد اقل فشار مربوطه
در روی گروه شیرها، شیر فرود اضطراری (شیر اضطراری ) دیده میشود که هم از طریق برق و هم از طریق دستی( فشار دادن دکمه قرمز مربوطه) عمل کرده و آسانسور را در جهت پایین به حرکت در میآورد.
یکی از بررسیهای مهمی که باید انجام گیرد در زمانی است که آسانسور گیر مکانیکی کرده است، در این موقع باید دکمه فرود اضطراری را فشار داده و بررسی نمایید که پیستون به هیچ وجه در جهت پایین حرکت نکند. حداقل فشار در سیستم فرود اضطراری توسط یک گلوله که به وسیله فنری با نیروی معینی نگهداشته شده تامین میشود و قابل تغییر نیست.
عملکرد اضطراری
از نقطه نظر ایمنی عملکرد اضطراری آسانسور از جمله بازرسیهایی است که باید انجام گیرد و وجود برخی از تجهیزات خاص نیز بخشی از این بازرسیها است و با توجه به اهمیت این تجهیزات، بار دیگر به آنها اشاره میشود.
- حرکت اضطراری کابین به سمت پایین
قبل از انجام این آزمایش و برابر مقررات وجود یک شیر پایین آورنده که با عملکرد دستی عمل میکند ضروری است. این شیر باید با فشار دست عمل کرده و در صورت رها کردن آن، آسانسور متوقف شود.در صورتی که آسانسور با جک غیرمستقیم عمل میکند، ادامه فشار این شیر نباید موجب پایین رفتن پیستون به اندازهای گردد که موجب شل شدن سیمهای بکسل گردد و یا به عبارتی بعد از عبور کابین از پایینترین طبقه، آسانسور متوقف گردد.سرعت فرود آسانسور با استفاده از شیر دستی نبایستی بیش از 3/0 متر بر ثانیه باشد.
- حرکت اضطراری کابین به سمت بالا
قبل از انجام این آزمایش و بالاخص برای آسانسورهایی که کابین آن دارای یک ترمز ایمنی و یا گیرهای هستند، وجود یک پمپ دستی دائمی که بتواند آسانسور را بسمت بالا حرکت دهد الزامی است. محل فیزیکی پمپ دستی در مدار هیدرولیک باید به نحوی باشد که بین شیر یک طرفه یا شیر جهت پایین و شیر دستی اصلی باشد. پمپ دستی باید مجهز به شیر فشارشکن بوده که فشار پمپ دستی به بیش از دو سوم فشار سیستم نرسد.سرعت فرود آسانسور با استفاده از شیر دستی نباید بیش از 3/0 متر بر ثانیه باشد.
نصب الکتریکال سیستم خنککننده روغن
سیستمهای خنککننده روغن به طور کلی دارای یک تابلوی برق کنترل جهت گزارش گیری از ترموستات روغن داخل تانک پاوریونیت هیدرولیک است. هنگامی که درجه حرارت روغن به حد تنظیم شده ترموستات میرسد، تابلو فرمان سیستم خنککننده دستور به استارت فن و پمپ مکنده داده و باعث چرخش روغن گرم در رادیاتور میگردد.