سیستم خنک کننده روغن هیدرولیک آسانسور

فهرست مطالب

 اصولا آسانسور هیدرولیک دستگایی است که حرارت فراوانی را ایجاد می‌کند، زیرا هنگام پایین آمدن آسانسور انرژی پتانسیل تبدیل به انرژی جنبشی گردیده و بخشی از آن تبدیل به حرارت می‌شود که در نتیجه درجه حرارت روغن بالا میرود. به دلیل وابستگی دبی روغن به درجه حرارت آن، استفاده از آسانسورهای هیدرولیکی در ساختمان‌های پرترافیک توصیه نمی‌شود. اما در مصارف پر ترافیک و در مواقعی که به سبب نوع معماری ساختمان یا نیاز به جابه‌جایی اجسام و بارهای سنگین مجبور به استفاده از آسانسورهای هیدرولیک هستیم، با توجه به بالا رفتن درجه حرارت روغن و تغییر دبی روغن نیازمند سیستم تعدیل درجه حرارت روغن خواهیم بود.

سیستم خنک کننده روغن هیدرولیک، در واقع یک سیستم پردازش حرارتی است که با استفاده از یک فن، هوای خنک را به داخل یک مبدل حرارتی هدایت می‌کند تا روغن هیدرولیک، که به دلیل استفاده مداوم در دستگاه، با حرارت بالا روبرو می‌شود، خنک شود.

در این سیستم، روغن هیدرولیک داغ شده از جریان داخل دستگاه به یک مبدل حرارتی منتقل می شود و این مبدل گرما را از روغن جدا و پراکنده می کند. سپس، هوای خنک توسط فن داخل مبدل حرارتی گردش می کند و روغن خنک شده را به دستگاه برمیگرداند.

 امروزه سیستم‌های خنک‌کننده روغن با مکانیزم فن و رادیاتور نقش اساسی در مرتفع کردن این مشکل ایفا نموده که در این بخش به بررسی و نحوه نصب این دستگاه در مراحل نصب آسانسور هیدرولیک می پردازیم.

اجزای اصلی کولینگ یا خنک کننده روغن هیدرولیک

1 – محل خروج روغن خنک شده
2- فن و رادیاتور
3- باکس کنترل
4- پمپ مکنده پیچشی کوپل شده با موتور
5- محل ورود روغن گرم
6- ترموستات قابل تنظیم

اجزای سیستم خنک کننده روغن هیدرولیک

محل استقرار کولینگ سیستم در محل موتور خانه

به طور کلی سیستم خنک‌کننده روغن برای ایمنی قطعات آسانسور هیدرولیک بسیار مهم است و باید به گونه‌ای در فضای موتور خانه نصب گردد که حداکثر تبادل حرارتی را با بیرون فضای موتور خانه داشته باشد تا موجب گرم شدن فضای داخلی موتورخانه نشود. در صورت عدم وجود دریچه تهویه هوا معمولا سیستم خنک‌کننده روغن کنار درب موتور خانه مستقر می‌گردد که در این صورت باید از ورق پانچ در ساخت درب موتورخانه استفاده نمود. در زیر نمونه‌های از محل استقرار سیستم خنک‌کننده به صورت شماتیک و با توجه به استانداردهای آسانسور هیدرولیک ارائه شده است.

حالت‌های مختلف نصب یک سیستم خنک‌کننده

دسته‌بندی اصلی:

مقالات سیگما آسانبر