نکات مهم در نصب آسانسور هیدرولیک

فهرست مطالب

روند نصب آسانسور هیدرولیک برای آسانسور های خانگی و صنعتی تقریبا یکسان است. قبل از نصب، باید مطمئن شوید که قطعات آسانسور شما به درستی تامین شده اند و تیم نصب و راه اندازی، دارای مهارت و تجربه کافی هستند (در صورتی که تخصص کافی ندارید، از نصب قطعات خودداری کنید). همچنین، در هنگام نصب، حتما نکات ایمنی را رعایت کنید؛ این شامل مواردی مانند محدود کردن دسترسی به محل نصب، چک کردن عملکرد قطعات پس از نصب، اطمینان از نصب همه ی قطعات می باشد. دقت داشته باشید که اطلاع از استاندارد های آسانسور هیدرولیک، می تواند به حفظ ایمنی و استفاده از قطعات بهتر در نصب آسانسور کمک کند.

قطعات آسانسور هیدرولیک همانند سایر ماشین‌آلات ظریف دیگر، در مقابل بی‌دقتی و بی‌مبالاتی بسیار آسیب‌پذیر بوده و لذا دریافت قطعات سالم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این قطعات در مقابل تابش شدید آفتاب و گرد و غبار که معمولا در محیط‌های ساختمانی وجود دارند حساس بوده و در نتیجه، حمل از انبار و رساندن به پای کار باید با دقت انجام شود و به همین دلیل و به علت سنگینی تجهیزات بروی آنها دستگیره هایی تعبیه گردیده است.

پس از مطالعه نکات زیر، در صورت وجود ابهام در رابطه با نکات نصب آسانسور هیدرولیک با ما تماس بگیرید. ما در مجموعه سیگما آسانبر انواع آسانسور هیدرولیک را برای کاربرد های خانگی، صنعتی و تجاری ارائه می دهیم.

تنظیم میکرو سوئیچ فشار مهمترین بخش نصب آسانسور هیدرولیک

دو نمونه از میکروسوییچ فشار که در سیستم آسانسور هیدرولیک موجود است، به شرح زیر است:

  1. میکرو سوئیچ فشار NORMALLY CLOSE: این سوییچ در حالت عادی همیشه باز است ولی زمانی که از فشار تنظیمی (در این‌جا 12 بار) بیشتر شود این سوییچ تغییر وضعیت داده و بسته می‌شود و سری ایمنی تابلوفرمان برقرار می‌شود. کاربرد این میکروسوییچ زمانی است که کابین آسانسور در حین حرکت به سمت پایین به هر دلیل از جک جدا شده و وزن کابین از روی جک برداشته می‌شود. در این لحظه سوییچ باز شده و به دنبال آن سری ایمنی قطع می‌شود.

2. میکرو سوئیچ NORMALLY OPEN: کاربرد دوم این میکروسوییچ، استفاده از آن به عنوان سنسور اضافه بار (OVERLOAD) است یعنی می‌توان آن را برای فشاری پایین‌تر از فشار مجاز 45 بار تنظیم نمود.

ابتدا باید میکرو سوئیچ ها را شناسایی نمود، برای این کار، ابتدا شیر دستی را می‌بندیم شیر فرود اضطراری را فشار داده تا فشار به فشار صفر برسد.

در این حالت با استفاده از چک بوق اهمتر، پایه‌های سنسورها را چک می‌کنیم، میکرو سوئیچی که وصل بود NORMALLY CLOSE و دیگری که قطع بود NORMALLY OPEN خواهد بود.

  تنظیم میکرو سوئیچ NC در پاورت های استارت:

  1. شیر دستی (شیر شماره 19)  را می‌بندیم
  2. با استفاده از پمپ دستی، فشار را به 120 بار می‌رسانیم
  3. با استفاده از پیچ تنظیم میکرو سوئیچ (پیچ برنجی رنگ 2 سو) و چک بوق، با باز و بسته کردن این پیچ میکرو سوئیچ را طوری تنظیم می‌کنیم که با پایین رفتن فشار از 12 بارمیکرو سوئیچ باز و با بالارفتن از 12 بارمیکرو سوئیچ بسته شود و در آخر یکبار طبق همین روش قطع و وصل کردن سوئیچ را چک می‌کنیم.

 تنظیم میکرو سوئیچ NA در پاورت های استارت:

  • شیر دستی (شیر شماره 19)  را می‌بندیم
  • با استفاده از پمپ دستی، فشار را به 45 بار می‌رسانیم
  • با استفاده از پیچ تنظیم میکرو سوئیچ و چک بوق این میکرو سوئیچ را طوری تنظیم می‌کنیم که با بالارفتن فشار از 45 بار میکرو سوئیچ باز و با فشار پایین‌تر از 45 بار میکرو سوئیچ بسته و در آخر تنظیم بودن آن را طبق همین روش چک می‌کنیم و در آخر این میکرو سوئیچ را با هم سریکرده و به ترمینال‌های OVLH و OVL تابلو وصل می‌کنیم.

توجه به اتصالات الکتریکی هنگام نصب آسانسور هیدرولیک

قبل از انجام هرگونه اقدامی سیم اتصال زمین (ارت) را وصل نمایید.

علائم اختصاری آن عبارتند از:

  • H: مقاوت گرم کن 500 واتی
  • S: ترمیستور حفاظت از موتور (حد اکثر ولتاژ 2.5 ولت) اتصال به FTO
  • T: ترموستات روغن که در 60 درجه سانتیگراد قطع می‌شود ( اتصال به FTO)

یاد آوری می‌شود که نقش اصلی ترمیستور، حفاظت از موتور الکتریکی بوده و نباید بدون آن موتور راه اندازی شود.

چنانچه در اولین استارت موتور، صدای غیر عادی بگوش رسید، احتمال دارد که موتور در جهت مخالف بگردد و لازم است که اتصال ترمینال فازها  جابه‌جا گردد.

نحوه هواگیری سرپمپ

  •   بعد از اطمینان از عملکرد صحیح موتور، پیچ تخلیه هوا که در بالای هر پیستون قرار دارد را در جهت مخالف عقربه ساعت به اندازه دو دور بچرخانید و سپس به طور تناوبی و به مدت‌های 10 ثانیه‌ای موتور را روشن کرده تا خروج روغن از محل پیچ تخلیه هوا را مشاهده نمایید؛
  •   پیچ تخلیه هوای پیستون را بسته و روغن موجود در تانک را تکمیل نمایید؛
  •   پیستون را کاملا به بالا رانده و بررسی نمایید که سطح روغن، حداقل 5 تا 7 سانتیمتر بالای بالاترین بخش موتور باشد؛
  •   در هنگام بالا رفتن کابین آسانسور، پیچ تخلیه هوای موتور که در بالای SILENCER (نوسان گر)قرار دارد را کمی در جهت مخالف عقربه ساعت گردانده و قبل از توقف کامل جک آن را ببندید؛
  •   تخلیه هوای سرجک و سر پمپ را چندین بار تکرار نمایید تا مطمئن گردید که کلیه هوای داخل سیستم تخلیه شده است؛
  •   بعد از تخلیه کامل هوا بررسی نمایید که حد اکثر فشار استاتیک سیستم در هنگام کار 45 بار، و حد اکثر فشار در هنگام عملکرد شیر فشارشکن کمتر از 60 بار باشد.

تنظیم شیر فشارشکن (شیر شماره5)

برای بررسی مقدار فشار این شیر، شیر اصلی و بزرگ هیدرولیک را بسته و شیر خروسکی مربوط به فشارسنج را باز نمایید سپس موتوررا برای مدت کوتاهی (5 تا 6 ثانیه) روشن و دکمه فرود اضطراری را برای مدت کوتاهی فشار دهید تا فشار سیستم متعادل گردد. در این حالت بررسی نمایید که نشان دهنده فشار از 140 % فشار استاتیکی بالا‌تر نرفته باشد (در حدود 60 بار را نشان دهد).

بعد از خاتمه بررسی، دکمه فرود اضطراری را برای تخلیه فشار موجود فشار داده و سپس شیر اصلی Cut Off Valve هیدرولیک را باز و شیرخروسکی فشار سنج را به بندید.

پمپ دستی برای بالا بردن آسانسور (HAND PUMP).

طبق استاندارد EN81-2 وجود پمپ دستی در آسانسورهای غیرمستقیم اجباری است، اما برای سایر سیستم‌ها اختیاری است. با استفاده از پمپ دستی می‌توان آسانسور را به آهستگی بالا برد. به منظور بررسی مقدار فشار در شیر فشارشکن پمپ دستی، باید که شیر خروسکی فشار سنج را باز نموده و شیر بزرگ اصلی را بسته و شروع به تلمبه زدن نماییم، مقدار فشار با پمپ دستی نبایستی بیش از 3/2 برابر فشار استاتیکی سیستم باشد(ماکزیمم 30 بار).

برای خلاص کردن سیستم پاراشوت نیز می‌توان از پمپ دستی استفاده کرد.

انواع اتصالات پاوریونیت به شیر ترکیدگی

اتصال A1

  •   مناسب برای یک جک و یک پاوریونیت
  •   دبی 380-55 لیتر بر دقیقه
  •   یک عدد لوله اتصال شماره (1) از نوع A با قطر 35 و 42 میلیمتر یا و  اینچ
  •   دو عدد لوله اتصال شماره (1) از نوع A با قطر 42 میلیمتر یا اینچ

اتصالات جک به پاوریونیت(جک های دوبل مستقیم و غیرمستقیم)

اتصال B1

  •     سه عدد لوله اتصال شماره (1) از نوع A با قطر 35 و 42 میلیمتر یا و  اینچ
  •     یک عدد شلنگ (T) با قطر اینچ

نصب شلنگ در راه اندازی آسانسور هیدرولیک

مهمترین موضوع در رابطه با نصب شلنگ‌ها طول مناسب آنهاست به نحوی که در صورت متحرک بودن قطعات شلنگ‌ها کشیده نشوند. همچنین شعاع کمانش نیز بایستی به اندازه کافی بزرگ باشد. شکل‌های زیر تعدادی از روش‌های مناسب نصب شلنگ‌ها را نشان می‌دهند.

نحوه صحیح نصب شیلنگ پمپ هیدرولیک
تصاویر رویی اتصال غلط و تصاویر پایین اتصال درست می باشند

تنظیم شیر فرود اضطراری و بررسی حد اقل فشار مربوطه

در روی گروه شیرها، شیر فرود اضطراری (شیر اضطراری ) دیده می‌شود که هم از طریق برق و هم از طریق دستی( فشار دادن دکمه قرمز مربوطه) عمل کرده و آسانسور را در جهت پایین به حرکت در می‌آورد.

یکی از بررسی‌های مهمی که باید انجام گیرد در زمانی است که آسانسور گیر مکانیکی کرده است، در این موقع باید دکمه فرود اضطراری را فشار داده و بررسی نمایید که پیستون به هیچ وجه در جهت پایین حرکت نکند. حداقل فشار در سیستم فرود اضطراری توسط یک گلوله که به وسیله فنری با نیروی معینی نگهداشته شده تامین می‌شود و قابل تغییر نیست.

بازرسی عملکرد اضطراری آسانسور هیدرولیک

از نقطه نظر ایمنی عملکرد اضطراری آسانسور از جمله بازرسی‌هایی است که باید انجام گیرد و وجود برخی از تجهیزات خاص نیز بخشی از این بازرسی‌ها است و با توجه به اهمیت این تجهیزات، بار دیگر به آنها اشاره می‌شود.

  •   حرکت اضطراری  کابین به سمت پایین

قبل از انجام این آزمایش و برابر مقررات وجود یک شیر پایین آورنده که با عملکرد دستی عمل می‌کند ضروری است. این شیر باید با فشار دست عمل کرده و در صورت رها کردن آن، آسانسور متوقف شود.در صورتی که آسانسور با جک غیرمستقیم عمل می‌کند، ادامه فشار این شیر نباید موجب پایین رفتن پیستون به اندازه‌ای گردد که موجب شل شدن سیم‌های بکسل گردد و یا به عبارتی بعد از عبور کابین از پایین‌ترین طبقه، آسانسور متوقف گردد.سرعت فرود آسانسور با استفاده از شیر دستی نبایستی بیش از 3/0 متر بر ثانیه باشد.

  •   حرکت اضطراری کابین به سمت بالا

قبل از انجام این آزمایش و بالاخص برای آسانسورهایی که کابین آن دارای یک ترمز ایمنی و یا گیره‌ای هستند، وجود یک پمپ دستی دائمی که بتواند آسانسور را بسمت بالا حرکت دهد الزامی است. محل فیزیکی پمپ دستی در مدار هیدرولیک باید به نحوی باشد که بین شیر یک طرفه یا شیر جهت پایین و شیر دستی اصلی باشد. پمپ دستی باید مجهز به شیر فشارشکن بوده که فشار پمپ دستی به بیش از دو سوم فشار سیستم نرسد.سرعت فرود آسانسور با استفاده از شیر دستی نباید بیش از 3/0 متر بر ثانیه باشد.

نصب الکتریکال سیستم خنک‌کننده روغن در راه اندازی آسانسور هیدرولیک

سیستم‌ خنک کننده روغن هیدرولیک به طور کلی دارای یک تابلوی برق کنترل جهت گزارش گیری از ترموستات روغن داخل تانک پاوریونیت هیدرولیک است. هنگامی که درجه حرارت روغن به حد تنظیم شده ترموستات می‌رسد، تابلو فرمان سیستم خنک‌کننده دستور به استارت فن و پمپ مکنده داده و باعث چرخش روغن گرم در رادیاتور می‌گردد.

جریان مصرفی موتورهای القایی غرق در روغن

33

44.8

24

32.6

20

27.2

16

21.7

12

16.3

9.5

12.9

7.7

10.5

6

8.16

4.4

5.98

3

4.08

KW

HP

THREE PHASE

MOTORS 50HZ

121

92

74

62

47

39

32

26.5

19.4

14.2

NOMINAL CURRENT

220V

159

121

99

81

64

51

41

36

25.5

18.7

CURRENT TORQUE 30% HIGHER THAN NOMINAL

475

312

248

199

145

118

90

76

55

40

DIRECT STATRING

CURRENT

70

53

43

36

27

22.5

18.4

15.3

11.2

8.2

NOMINAL CURRENT

380V

92

70

57

47

37

29.5

23.8

20.7

14.7

10.8

CURRENT TORQUE 30% HIGHER THAN NOMINAL

274

180

143

115

84

68

52

44

32

23

DIRECT STATRING

CURRENT

66

50

42

35

26.5

21.8

18

15.1

11

8

NOMINAL CURRENT

400V

87

66

54

45

35

28

22.6

19.7

13.9

10.3

CURRENT TORQUE 30% HIGHER THAN NOMINAL

288

189

150

121

88

72

54

46

34

24

DIRECT STATRING

CURRENT

64

48

40

34

25.5

21

17.3

14.6

10.6

7.7

NOMINAL CURRENT

415V

84

64

52

43

33.7

27

21.8

19

13.4

10

CURRENT TORQUE 30% HIGHER THAN NOMINAL

278

182

145

117

85

69

52

44

33

23.1

DIRECT STATRING

CURRENT

70

55

41

34

29

26

23

21

20

18

Weight  (kg)

دسته‌بندی اصلی:

مقالات سیگما آسانبر