سیستم خنک‌ کننده روغن آسانسورهای هیدرولیکی

By
سیستم خنک‌ کننده روغن آسانسورهای هیدرولیکی

سیستم خنک‌ کننده روغن آسانسورهای هیدرولیکی

اصولا آسانسورهای هیدرولیکی، دستگاه‌هایی هستند که حرارت فراوانی را ایجاد می‌کنند، زیرا هنگام پایین آمدن آسانسور انرژی پتانسیل تبدیل به انرژی جنبشی گردیده و بخشی از آن تبدیل به حرارت می‌شود که در نتیجه درجه حرارت روغن بالا میرود. به دلیل وابستگی دبی روغن به درجه حرارت آن، استفاده از آسانسورهای هیدرولیکی در ساختمان‌های پرترافیک توصیه نمی‌شود. اما در مصارف پر ترافیک و در مواقعی که به سبب نوع معماری ساختمان یا نیاز به جابه‌جایی اجسام و بارهای سنگین مجبور به استفاده از آسانسورهای هیدرولیک هستیم، با توجه به بالا رفتن درجه حرارت روغن و تغییر دبی روغن نیازمند سیستم تعدیل درجه حرارت روغن خواهیم بود.

امروزه سیستم‌های خنک‌کننده روغن با مکانیزم فن و رادیاتور نقش اساسی در مرتفع کردن این مشکل ایفا نموده که در این بخش به بررسی و نحوه نصب این دستگاه می‌پردازیم

اجزای اصلی کولینگ سیستم

۱ – محل خروج روغن خنک شده
۲- فن و رادیاتور
۳- باکس کنترل
۴- پمپ مکنده پیچشی کوپل شده با موتور
۵- محل ورود روغن گرم
۶- ترموستات قابل تنظیم

کولینگ

محل استقرار کولینگ سیستم در محل موتور خانه

به طور کلی سیستم خنک‌کننده روغن باید به گونه‌ای در فضای موتور خانه نصب گردد که حداکثر تبادل حرارتی را با بیرون فضای موتور خانه داشته باشد تا موجب گرم شدن فضای داخلی موتورخانه نشود. در صورت عدم وجود دریچه تهویه هوا معمولا سیستم خنک‌کننده روغن کنار درب موتور خانه مستقر می‌گردد که در این صورت باید از ورق پانچ در ساخت درب موتورخانه استفاده نمود. در زیر نمونه‌های از محل استقرار سیستم خنک‌کننده به صورت شماتیک ارائه شده است.

حالت‌های مختلف نصب یک سیستم خنک‌کننده