راهنمای خرید موتور آسانسور

فهرست مطالب

در این مقاله انواع موتور آسانسور الکتریکی معرفی شده است. در نتیجه با توجه به مزایا و ویژگی های هر یک، می توانید بهترین موتور آسانسور را برای ساختمان خود بیابید. مدل های مختلف موتور آسانسور بر اساس نوع توان و برق مصرفی، گیرلس یا گیربکس دار بودن موتور و مدل های بشکه ای و دیسکی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

موتور آسانسور گیرلس و گیربکس

انواع موتور آسانسور - گیرلس و گیربکس دار

تصویر سمت راست یک موتور گیربکس و تصویر سمت چپ یک موتور گیرلس آسانسور می باشد.

موتور های گیرلس و گیربکس دو نوع اصلی موتور آسانسور هستند که هر یک مزایا و معایب خود را دارند. استفاده از موتور گیربکس برای آسانسور بسیار فراگیر شد به جهت قیمت مناسب و سادگی نصب خصوصاً آسانسورهای تا سرعت یک متر بر ثانیه
شکل کار به اینصورت که یک موتور AC سه فاز که به یک گیربکس کوپل شده وظیفه راه اندازی را به عهده می گیرد. حرکت و استارت موتور و دوراندازی آن توسط یک درایو کنترل دور فرکانس، کنترل میگردد. این یک ترکیب ارزان و ساده برای آسانسورهای تا 1m/s می باشد. لیکن دو اشکال در موتور گیربکس دار وجود دارد:

  • یکی اینکه وجود گیربکس به جهت پایین بودن راندمان حدود 60% باعث پرت انرژی می گردد
  • دوم استهلاک بالای گیربکس است که هر چه سرعت آسانسور بیشتر شود تاثیر آن بیشتر می باشد.

به لحاظ این محدودیت ها، آسانسورهای گیرلس طراحی و به بازار عرضه شد؛ بطوریکه یک موتور AC سنکرون وظیفه درایو آسانسور را عهده دار می گردد. از اینرو با مصرف پایین انرژی و بدون محدودیت در سرعت های بالا یک کنترل بهتر و اقتصادی تری بدست می آید.

پیشنهاد سیگما:

مقایسه موتور گیرلس و گیربکس

موتور آسانسور دیسکی و بشکه ای

انواع موتور آسانسور - دیسکی و بشکه ای

موتور های دیسکی و بشکه ای نیز دو مدل دیگر از انواع موتور آسانسور هستند. موتورهای گیرلس عمدتاً در دو تیپ دیسکی و بشکه ای طراحی و تولید می گردند. به جهت تعداد قطب و کیفیت حرکت عملکرد یکسانی دارد، لیکن هر کدام برای کاربرد بخصوصی طراحی شده اند.

موتورهای بشکه ای معمولاً دو منظوره استفاده می شوند؛ هم داخل موتورخانه و هم داخل چاه (Room less ) مناسب هستند. لیکن مدل های دیسکی برای استفاده داخل چاه مناسب تر می باشند به جهت اینکه عمق کمتری دارند و تخت هستند، فضای کمتری را اشغال می کنند. علیرغم اینکه پولی بزرگتری دارند بزرگ بودن پولی موجب میگردد نیازی به استفاده از پولی های Deflection pulley( هرزگردهای فاصله انداز ) نباشد این امر در آسانسورهای Room less که کلید لوازم داخل چاه آسانسور نصب می گردد و با کمبود فضا مواجه هستیم ارزشمند است.

از طرف دیگر پولی بزرگتر سرعت بیشتری برای کابین آسانسور موجب می گردد از این رو برای سرعت مشخص مثلاً 1m/s کابین آسانسور در دور در دقیقه کمتری Round/minute نسبت به موتورهای بشکه ای با پولی کوچک تر طراحی و تولید می شوند.

نهایتاً اینکه استفاده از هر تیپ بسته به نظر طراح و آسانسور و تیپ آسانسور دارد و موتورهای بشکه ای سنکرون بسیار شبیه تر به موتورهای سنتی آسنکرون با روتورهای قفسه سنجابی می باشند.

موتور آسانسور AC و DC

موتور DC

موتورهای الکتریکی انواع مختلفی دارند:

  • موتورهای که به برق DC (مستقیم) کار می کنند،
  • موتورهایی که با برق AC(متناوب) کار می کنند.

بنظر کدام یک مناسب تر هستند؟

صد البته بستگی به این دارد که چه برقی در دسترس ما در ساختمان ها قرار دارد پر واضح است که برق متناوب AC توسط اداره برق (وزارت نیرو) در دسترس همه قرار گرفته است لذا به روزترین و متداول ترین موتور آسانسور که بکار گرفته می شود، موتور AC می باشد.

موتورهای AC:

  • Asynchronous Motors
  • Synchronous Motors

در قرن بیستم از موتورهای آسنکرون استفاده می شد که ضمن ارزان تر بودن به یک گیربکس کوپل می شدند که به آن موتور گیربکس آسانسور گفته می شد.
با آغاز قرن بیست و یک و با رشد تکنولوژی استفاده از موتورهای سنکرون برای آسانسور آغاز شد؛ قیمت موتور گران تر بود لیکن دیگر نیازی به کوپل کردن گیربکس وجود نداشت.

همین امر باعث حذف هزینه گیربکس گردید همینطور حذف گیربکس موجب کاهش قابل توجه استهلاک و بالا رفتن efficiency و راندمان کل سیستم گردید.

نتیجه استفاده از موتور های گیرلس کاهش مصرف انرژی، دقت در ایست و لولینگ حذف شوکهای مکانیکی و طول عمر بالای موتور گردید. این مزایا موجب گردید استفاده از موتورهای بدون گیربکس با همان Synchronous gearless machines به سرعت جای خود را باز کرده و بکارگیری موتور گیربکس های آسنکرون را به حاشیه بردند.

خوشبختانه در کشور ما نیز به لحاظ وجود بخش خصوصی توانمند در صنعت آسانسور، همزمان با کشورهای پیشرفته طراحی و نصب آسانسورهای gearless بسیار رشد چشمگیری داشته و بسرعت متداول گشته است.

جمع بندی

مهم ترین انواع آسانسور و دسته بندی های اصلی آن بر اساس مطالب فوق به صورت زیر است:

  • موتور های گیرلس یا گیربکس دار
  • موتورهای بشکه ای یا دیسکی
  • موتور های AC یا DC

دقت داشته باشید هر یک از انواع موتور آسانسور معرفی شده با توجه به ارتفاع، ظرفیت و سرعت آسانسور شما دارای تنوع بالایی هستند. برای مثال یک موتور از نظر مشخصات فنی مانند گشتاور، توان، جریان نامی و … متفاوتی دارد که توسط کارشناس و متخصص باید نمونه مناسب انتخاب شود. جهت خرید موتور آسانسور می توانید با مشاورین فروش ما در سیگما آسانبر تماس حاصل فرمایید.

انواع برند های موتور آسانسور شرکت سیگما آسانبر:

موتور بلولایت

موتور زیلابگ

مقالات مرتبط سیگما:

راهنمای خرید موتور آسانسور

مقایسه موتور گیرلس و گیربکس

وظیفه و عملکرد موتور آسانسور

دسته‌بندی اصلی:

مقالات سیگما آسانبر